lördag 27 december 2014

Jag älskar folk med ångest!

Jag är fortfarande sjuk. Och ska snart träffa en läkare - igen. Jag har inte varit utan vila och säng en enda dag på två veckor. Inte riktigt vad jag tänkt denna jul, men what to do?
Jag har lyssnat en del på poddar. Typ värvet är najs. Det var min man som introducerade sist jag var sjuk (ja denna höst har varit helt sjuk). Då lyssnade jag på blondinbella. Nu har jag lyssnat på Amanda Schulman.
Jag hade verkligen låga förväntningar om henne, jag tänkte att hon var snorkig, snobbig och lite trist.
Men shit! Hon är ju fantastisk. Jag ligger här söndersjukad och blir inspirerad.
Hon berättar om psykvården. Och det fastnade jag för, det samtalet.

Så många som mår psykiskt dåligt, ofta, länge, ibland, sällan.... Jag är en av dom till exempel. Jag är dels en person som går ner mig kring mens, eller gjorde rättare sagt, eftersom jag sedan två år tillbaka käkar bäääästa p-pillerna. De är hormonsbalanserande, great!
Sedan är jag en vårdeppare. Och så har jag ångest ibland. Bara vanlig ångest, inga panikattacker. Sedan är jag allmänt deppig och gråter faktiskt över spilld mjölk ibland.
Men jag har ju lika lätt att vara och bli glad.

Amanda Schulman berättar i podden att hon älskar personer med ångest, för att hon förstår sig på dom! Hon vet vad som väntar och vad personen har känt eller kommer känna.
Mycket intressant. Jag tror också jag går väldans bra ihop med personer som känner mycket.

Sedan är jag gift med en man som inte har några känslor alls ju. Men det är det bästa för mig! Han stillar min oro, han lugnar ner mitt stormiga jag och han tar, ibland hårt, ner mig på jorden.

Men att finna en vän eller en person med lika mycket känslor som jag... Ja, jag förstår dig. Jag vet hur du kan reagera och vad som kan hända dig.

Jag gillade verkligen Amanda Schulman. Så nu ska jag, som min emotion-friend-in-crime Marie redan tipsat mig om, börja lyssna på fredagspodden. Ja jag gört!

Och så hoppas jag att jag blir fysisk frisk så jag kan fokusera på det psykiska. He he he he.

1 kommentar:

  1. Åh, älskar fredagspodden! Jag har lyssnat lääänge på systrarna men jag känner mer igen mig i Hannah om jag ska välja nån av dem. Det där med vargtimman framförallt ;) Jag kollar även på "Ett härligare liv" på SVT flow och fick deras bok "The Golden Year" i julklapp, så ja jag är såld! Hoppas också att du blir frisk snart <3 Jag hoppas också på ett friskare åt 2015 och det vore alldeles ypperligt om foglossningen hade lust att chilla lite så att jag kan träna för det skulle jag må bra av. Kram

    SvaraRadera