fredag 29 augusti 2014

Jag vill bli hemmafru

När jag läser sånna här inlägg. Då måste jag själv skriva något.

Jag tycker så många människor, eller är det kvinnor, i Sverige, försvarar förskolor och allt vad det innebär, alldeles för mycket. När det nu börjat tre små barn på min yngstas avdelning som inte ens är 1 år, då blir jag lätt panikslagen. Och fattar verkligen inte hur jag kunde låta mina barn börja så tidigt! Mitt enda försvar är väl att barnen aldrig behövt vara särskilt mycket på föris, och kommer inte behöva det det här året heller.
Jag blir lite irriterad när folk säger att de MÅSTE jobba heltid, båda mamma och pappa, annars kommer det ALDRIG gå ihop!!!!! Men byt boende då! Sluta handla så dyr och fancy mat! Sluta handla nya kläder hela tiden! Ta inte massa lån på varenda grej du köper! Du behööööveeeer inte nya prylar hela tiden!

Det går alltså att leva annorlunda. Vi är inte särskilt bra på det här ekonomiska, men vi lever verkligen inte över våra tillgångar. Jo, vi har ett billån. Och utan bil hade inte min man kunde ta de jobb han får. Därför har vi det.
Men vi försöker leva annorlunda och då framför allt billigare, billigare än många verkar se på världen.

Vi reser inte. Vi köper inte nytt, vi handlar nästan bara begagnat. Till barnen exempelvis, skulle jag köpa nya jackor, vinterkläder, skor och allt annat, skulle vi vara ruinerade för längesen. Men det är ju vårt val. Och visst tar det tid, men det handlar också om prioritering tycker jag. Om jag inte jobbar heltid hinner jag ju. Hehe.

Men, med allt detta sagt, vill jag aldrig någonsin förkasta förskolan. Jag tycker den är fantastisk, i alla fall den mina barn går på. Vi älskar personlen och våra barn stormtrivs! Jag skulle heller aldrig kunna vara hemmafru på heltid, för jag vill att våra barn ska få del av föris. De lär sig så himla mycket och jag är sämst pedagog (konstigt, jag som är utbildad lärare...), så därför är jag väldigt tacksam för det här systemet.

Men det betyder ju inte att barnen ska bo på där! Eller? Jag är väldigt glad att jag nu jobbar 50% och slutar väldigt tidigt två av tre dagar. Det kommer bli en höst jag orkar och klarar av, en höst där jag orkar både jobb och hem. Och det är precis det jag är ute efter. Sedan får våra utgifter anpassas efter vår ekonomi, ju.

1 kommentar:

  1. Du är så klok Filippa! Jag vill absolut inte jobba heltid sen när Sixten ska gå på förskola och förhoppningsvis behöver inte kristian det heller, men som sagt så handlar det om ekonomin. Vi lever inte särskilt lyxigt och mycket i hemmet är från loppis eller secondhand, så även kläder. Jag har nästan inte köpt nånting till barnet som inte varit på rea! För mig är inte meningen med livet att jobba häcken av mig för att bygga karriär, valt lite fel utbildning då också kanske 😉 Däremot börjar jag fundera på vad jag kan jobba med som ger en högre lön så att jag kan gå ner i tid. Kram

    SvaraRadera