lördag 30 augusti 2014

Om att hitta rätt


Jag, med en väldigt smutsig spegel ser jag nu

Det är så himla lätt att bara följa strömmen. Att sluta vara sig själv, eller egentligen aldrig riktigt hitta sig själv kanske. Det är så lätt att klä sig och ja, se ut, precis som alla andra. Ibland kanske man ändå sticker ut, men hamnar i något slags fack ändå. Ja, aldrig kan det väl bli rätt?

Jomen det kan det, tror jag. Men det är dumt att gå all in i dessa fack, tänker jag. Jag älskar tajta-jeans-converse-skinnjacka-stilen. Men kan verkligen inte bära den själv. För det första: jag KAN INTE se ut som resten av gänget. Jag kan inte det. För det andra: Det är INTE jag! Så enkelt är det.

När jag senast var på en liten second hand-runda så letade jag jeans, främst att ha till jobbet. Det är smidigt, tänkte jag. Jag provade hundra par (inte, men känslan) och inga passade. Fy vale vad jag gick därifrån med en obehagskänsla. Hur tjock får man vara? Varför finns aldrig något som känns SKÖNT? Sitter snyggt och bra och allt på en gång?
Jag kom hem. Lite smådeppig, för jag tänkte att jag BEHÖVER ju jeans! Jag måste ha det, för det är så himla praktiskt. Jag surfade in på H&Ms sida, vilket jag ofta gör när jag vill checka av om det finns något kul och inspirerande. Jag glider in på fliken "byxor". Och inser; det finns ju mer än bara jeans! Kostymbyxor, lite pösigare byxor, slappare kostymbyxor osv osv. Plötsligt insåg jag: det är ju det jag ska ha!

Och fattar ni då hur glad jag var över att hitta två par på Röda Korset idag. 50 kr för båda, och jag har dessutom redan hunnit sy upp de som behövdes sy upp. Vilket är helt amazing av mig, för det ligger fortfarande en kjol på en stol som behöver en söm i sig. Och den har legat där ett år. Aja. Fint som snus!

Och plötsligt förstår man hur lätt det är att hitta kläder som passar. Sluta tänka att du är som alla andra. Och se efter din egen kropp. Leta inspiration på andra, det är superbra, men bli inte som dem. Hur kul är det på skala egentligen?

Kjol och klänning är ju i regel det som flyger på min kropp. Men ibland kan det ju vara gött med ett par byxor. Och nu finns det alternativet också. Perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar