torsdag 9 januari 2014

Nyårslöfte nr 7: enbart handla second hand

Nyårslöfte nr 7: enbart handla second hand

Jag ska erkänna att jag funderat MYCKET om jag skulle våga göra detta igen. År 2011 startade jag denna blogg med ett budskap om att enbart handla second hand, till mig själv. Jag har ju en liten familj också och även om det mesta är second handlat till barnen, behövs tyvärr ibland de vanliga grejerna när det krisar.
Men, jag själv behöver nästan aldrig något. Visst kan jag, och säkert du med, lura i dig själv att du behöver ett par nya jeans/jacka/kofta/kjol... Det jag tror oftast är något som faktiskt behövs är ju nya underkläder för det finns väl ändå inget tråkigare att köpa? Nu är det nyligen inhandlat här på rea så jag känner att det borde hålla de månader jag tänker göra denna utmaning.

Reglerna är enkla, men kanske svåra att hålla. Precis som så många andra saker i livet... Grejen är ju att väcka kreativiteten igen, låta hjärnan få ordentligt arbeta tillsammans med eventuella sömnader och andra sätt att förändra en klädsel. Detta gör jag av flera syften:

- Jag behöver förändra mitt sätt att tänka kring klädshopping. Jag älskar det och tycker det är så roligt, men jag behöver tona ner det, göra det lite svårare och inte lika lättillgängligt.
- Jag vill väcka min kreativitet igen! Jag känner att lusten lätt försvinner bara för att allt är så enkelt. Kom igen, hjärnan, arbeta!
- Jag tänker att jag kanske kan påverka någon annans sätt att tänka kring klädkonsumtion. Tänk en gång till vetja, innan du shoppar loss! Det finns många som drabbas...
- Jag ska klara det!

Och målet är fram till 1 maj. Det är en början i alla fall.

Och då är frågan: skaru med på resan eller?

Ps. Detta var mitt sista nyårslöfte. Nu tycker jag att det räcker på ett tag.

1 kommentar:

  1. Vad roligt Filippa! Som jag skrev på Facebook: jag har inte köpt ett nyproducerat plagg på säkert ett år (förutom underkläder) så jag antar att jag är på! Kom hit så har vi syjunta och gör om lite plagg ihop någon dag! :D

    SvaraRadera