måndag 11 november 2013

köpstopp framkallat av illamående

Illamåendet fortsätter i dagens konumtionshets. Jag håller nästan på att bli tokig. Och ni som känner mig, ni veeet att kläder och utstyrslar är bland det roligaste jag vet. Jag liksom MÅSTE ju konsumera!
Det är så mycket i världen som behövs förändras. Okynnesshopping är ju en sådan sak. Men det är dumt att låta världens alla misslyckanden skyllas på shoppingen, när jag kan se att omtänksamhet, närproducerad mat, generositet och ödmjukhet likväl måste utvecklas. På så. Många. Områden.

Det är lätt för någon som inte gillar kläder, skor, accessoarer... känslan att göra något med sin klädsel för att påvisa en personlighet. Utveckla en kreativitet... Det är lätt för de som inte bryr sig om sådant, att säga: sluta shoppa! Sluta konsumera!
Det är ju ungefär som att jag, som ändå inte bor i ett dyrt hus, skulle säga till folk att sälja sina hus och leva enklare. What?! Vem är jag att säga det liksom? (PS. jag längtar till dagen jag kan bo i hus!)

Jag tror att en uppmaning från mig, som redan älskar att shoppa, ja jag ser det ju till och med som mitt intresse, en uppmaning om köpstopp, konumstionsminskande, second handlade, egen tillverkning av julklappar osv... Är en mer relevant uppmaning än från någon med största ointresse.

Jag har efter den här helgen inlett köpstopp. Det gäller kläder, skor och andra grejer som kan smycka kroppen, för hela vår familj. Köpstoppet gäller fram till jul. Och det gäller framför allt mig själv. Hehe. Jag vill heller inte go bananas efter jul så jag tänker försöka att omvärdera tiden i livet och kunna handla mitt stora intresse på second hand. Det är mitt mål.

Varför? Jo. För jag mår fysiskt illa av att gå runt i affärer. Jag står inte ut av tanken att kläder görs i määääängder, i dålig kvalité och av någon som har det så sjukt illa ställt att de kanske inte ens kan äta en dag i veckan. Jag kan det! Jag kan äta när jag vill. Jag kan betala mina räkningar. Jag kan välja till och välja bort.
Jag väljer bort julhandeln i största möjliga mån. Svårt? Ja, verkligen. Jag ska försöka göra en del egna klappar, och jag har massa bra idéer. Även några av mina vänner vill göra detta, så jag tänkte försöka förmedla på bloggen vad vi gör under dessa veckor. Det kan gå åt pipsvängen, men det kan också bli skitbra!

Hänga på? Jamen gört!

Ps. Det blir såklart besök i second hand-affärer, för att kunna utveckla flera av dessa klappar.

1 kommentar: