söndag 27 mars 2011

om bakfoten, va?

De senaste dagarna har jag fått höra samma sak från flera människor. Och det är att jag handlar väldigt, väldigt, väldigt mycket grejer. Nu, när jag kör den här second hand-grejen alltså. Och att jag kanske handlar mycket mer än vad jag annars gjort, och vad jag förstod på de här människorna, så är det kanske inte så himla bra.
Jag tar tillfället i akt och förklarar lite, lite grann hur jag själv tänker:
Den här bloggen handlar ju om min second hand-deal. Att jag bara får handla second hand. Då vore det ju konstigt om jag skulle skriva om andra saker här, typ som att solen skiner, idag såg jag en krokus eller en gång drömde jag om en häst. Det hade liksom inte blivit lika bra, tycker jag.
Därför kan det verka som jag bara shoppar. Vilket jag givetvis inte gör.
Att handla second hand är galet svårt. Jag har ju dock börjat komma in i det. Men det har jag flera kompisar som sagt, att det faktiskt är svårt. Därför ser jag till att alltid ta mig en titt i affärerna, när jag är nära dem, eftersom det inte finns så stort utbud precis där jag bor.
Det här med kläder är kanske just nu, mitt allra största intresse. Det är alltså ett intresse. Som många andra gör, så lägger jag en del pengar på mitt intresse. Verkligen inte så stora mängder som jag har gjort, långt ifrån. Många plagg jag hittar kostar ju mellan 20-100 kr. Det dyraste jag köpt var en klänning som kostade 205 kronor. Och flera plagg har jag köpt för en femma. Men icke att förglömma, ni mina trogna följeslagare, att ett intresse tar tid, tanke, eventuellt pengar, men, det ger framför allt glädje, kreativitet, pepp på livet och massa annat positivt.
Därför ser jag inte det som något problem att lite av vår månadskassa går dit. Eller att min tid och uppmärksamhet läggs på just det ämnet. Eller att mina pengar, som jag lägger på ett intresse, i princip alltid går till något riktigt bra.
Och visst kan jag verka nojig. Och störig. Och osäker och opepp. Och visst kan det låta som jag alltid fyndat nåt. Och visst kan det verka som det här är det enda som händer i mitt liv!
Men det är ju inte svårare än så att den här bloggen, som sagt, enbart handlar om detta.
Så, vill ni höra annat kul som händer i mitt, får ni helt enkelt höra av er! Jag har massor att berätta!

Och, det är alltid, alltid så himla, himla roligt att höra er som säger något om att ni blivit peppade på att handla second hand, för att ni hängt här. Jag blir så glad! Och mycket därför kör jag bloggen också ju. Pepp, pepp, pepp. Vi ska peppa varandra! Och uppmuntra. Så blir vi väl alla glada, eller?!

4 kommentarer:

  1. Man får ju passa på när man hittar nåt. :-)

    Kram, Pernilla

    SvaraRadera
  2. Well done skrivet ju! E inte pepp än. än. än. än ;)

    SvaraRadera
  3. I hear you!!! Bra skrivet! Visst kanske man har fler plagg i garderoben och att man köper mer kläder nu än innan, men inte pengamässigt! Jag kan ärligt säga att jag shoppar mer kläder nu, men det är ju för att jag har råd när kläderna kostar en bråkdel av vad det brukar kosta! Stå på dig - ingen annan än du och din man har väl med er ekonomi att göra!

    SvaraRadera
  4. Förlåt. Det var inte menat som kritik. Alls. Mer ett bekraftande pa att jag laser din blogg.

    SvaraRadera