fredag 13 februari 2015

mitt brödbakande intresse

Jag har ju ett ganska stort bakintresse nu för tiden. Konstigt egentligen att jag inte skriver om det här. 
Men i alla fall. För någon vecka sedan köpte jag mig min första brödkorg. En av mina underbara brödbakande kollegor hade tipsat om detta häftiga bröd. Man gör degen på kvällen, lägger i en brödkorg, vänder upp och ner å in i ugnen på morgonen därpå. Ljuvligt! Detta var mitt första försök och jag är ändå rätt så nöjd! 


Här har det jäst klart över natten, med lite plastfolie över sig. Vet inte om det är nödvändigt, men men.




Kolla vilken fin form det blev!


In i ugnen i 45 minuter.



Fint va? Egentligen är inte smaken något superspeciellt, men det kan man ju säkert variera. När jag gör sådana här grejer första gången försöker jag följa receptet noga. Men i övrigt är jag rätt dålig på att följa recept och improviserar ibland lite för mycket. Men det är ju kul, tycker jag. Till min mans förtret...
Anyway! Det smakade bra och ja, det var roligt att göra sånt här fint bröd! Jag är så slarvig annars och gör inte direkt fint bröd, även om det blir väldigt gott.
Brödkorg kostar nog mellan 100-200 kr, jag köpte min på Ullared för 89 kr.

Glad helg på Er!

1 kommentar:

  1. Vi har en tjänst som alla föräldrar är värda

    Blöjor,välling mm ,med hemleverans direkt till dörren över hela Europa

    www.blojbudet.se

    SvaraRadera