torsdag 18 december 2014

Tröstshopping deluxe


Jag handlar i princip bara second hand. Och det är inte för att jag försöker vara duktig eller för att jag ska bevisa något. Det är flera anledningar nu för tiden.
Dels har jag inte råd att shoppa som jag gör och älskar, om jag inte handlar second hand. Dels får jag krupp i skinnet när jag kommer in i vilken-affär-som-helst och ser dussintals upplagor av exakt samma plagg. Kruppen i skinner anländer för att jag tycker det känns otroligt tråkigt att se ut som varenda kotte i stan. Och dels för att jag inser vem som gör det här arbetet och inte får ett dugg betalt. Det är en skam. Usch.
Till mina barn handlar jag i princip enbart second hand för att det är mer giftfritt och många, väldigt många av de plagg jag köper till barnen är knappt använda! Galet! Folk lämnar alltså in mycket oanvänt eller knappt använt och det är ju också lite av en skandal. Men en win för mig, såklart. Vi hade aldrig heller haft råd med så mycket varierande kläder om det inte vore för barnloppis och second hand.

Men sedan kommer det. När jag ligger sjuk och tycker extremt synd om mig själv för att jag hinner ta min second hand-tur till Malmö som planerat. Och VAD ska jag ha på mig på nyårsafton?! Man må tro att jag skulle ha något glittrigt/svart/guldigt liggande, men icke! Och fråga mig inte varför, vad har jag haft på mig på nyårsafton de senaste åren? .... eller vänta, jag kom på det nu...

Jag surfade i alla fall in på H&Ms webbshop och klickade hem dessa två. Skorna ja, vad ska jag med dem till nu? De anlände igår och imorse tog jag på mig dem för jag tänkte att jag skulle bli lite piggare. Det blev vingligare, det blev det.
Vi får se om de får stanna i min garderob. Jag får väl ta ett par växlande ord med maken också, om hur extremt synd det är om mig och hur mycket jag behöver ett par klackskor såhär i vintertid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar