söndag 2 juni 2013

att påverka hela livet, typ

Så mycket jag kan gå runt och ångra att jag gett vidare ett plagg, slängt eller skänkt, bytt eller som bara försvunnit. Jag kan bli riktigt irriterad på mig själv faktiskt. Jag ser en bild på mig med ett visst plagg och undrar; varför i hela friden sparade jag inte det?!
Jag tycker det är grymt bra att skänka. Det är en grymt bra handling som leder till nåt bra. Men vad är grejen med att ge bort plaggen hela tiden? Varför kan vi inte återanvända dem eller spara?
Här hemma känner jag att det är läge att börja spara i kläderna i kartonger. För framtiden. Jag har två kids och dessa kids kanske också får ett klädintresse som jag själv. Jag känner att det hade varit fantastiskt roligt att få ge dem möjligheten att använda riktiga vintage-kläder (äldre än 20 år sägs vara vintage).
Jag tänker också att jag vill lära dom att det inte bara är att köpa nytt hela tiden. Vi kan göra om, vi kan ju göra nya kombis och vi kan lägga upp, sy in, sy upp eller sy om. Jag tycker det är så himla, himla viktigt att jag försöker påverka mina kids till detta tänk.
Jag är själv ganska dålig på att tänka så nämligen. Jag tror nästan jag kämpar i princip varje dag. Tankar som; men jag behöööver ju en ny bikini (seriöst behöver jag en egentligen) eller jag behööööver ju en ny klänning (svaret på den frågan är egentligen ALLTID ett nej, men det går tydligen att förbise det med). Man kan väl säga att det oftast är resterande personer i min familj som faktiskt behööööver saker ibland.
Och samtidigt. Om jag tänker några steg längre så behöver vi oftast inte sakerna egentligen. Vi kan känna oss värda att köpa saker, vi behöver kanske unna oss något. Men är det verkligen så? (jag är flitig användare av dessa två ord så jag dissar inte nån).
I Sverige har vi så himla mycket gott om rättigheter hit och dit. Jag har rätt till en ny kjol för jag har ingen! Jag har rätt till semester, till en solresa, till nya sandaler, till nytt smink, till mat... Ja, mat kanske vi faktiskt har rätt till, eller?
Jag vet inte, inställning hos oss kanske behöver ändras lite på? Speciellt hos mig själv ska ni veta. Det är ju därför jag skriver här. Jag kan inte hitta på en massa skit och sedan inte tänka mig för, för jag har flera vänner som kikar in här. De kan påminna mig (auoch). De kan ifrågasätta mina beslut. De kan få mig att tänka till en gång till.
Och så ibland behöver man faktiskt nånting. Och ibland är man värd nånting. Och ibland får man unna sig nåt.
Det är nog balansen vi behöver, eller vad tror ni? För att påverka hela livet, menar jag. Det är ändå ett tag kvar av detta jordiska, konsumtionsliv. Låt oss ta några minuter och fundera över besluten som tas, i konsumtionsvärlden. Kanske blir den liiiite bättre då?

3 kommentarer:

  1. Kloka tankar om konsumtion! Jag jobbar också med att tänka efter före. Jag får inte köpa något som inte står på min behovslista.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen din nya skrivstil (haha;-)) på bloggen, Flilippa! Du är en fantastiskt kvinna, starkt att du bara är du. Jag hejar på dig! // Linn

    SvaraRadera
  3. Tillägg: och att du bara är du räcker för det är VERKLIGEN inte så bara.

    SvaraRadera