söndag 7 april 2013

hållbart mode



Det blir ju mer och mer inne med second hand, vintage och annat hållbart mode. Som till exempel H&M som gjort en Consious Exclusive kollektion, vilket innebär att ALLA material är ekologiska eller återvunna. Det är ju gaaaalet! Och helt fantastiska plagg är det också. Kolla här.
Men vänta! Innan du drömmer dig in i de vackra plaggen, visst känns de lite väääl saftiga? Lite väl dyra? Overpriced?
Alltså, det är ju det som är grejen. Ska det vara bra, eller rättare sagt bäst, då kostar det. Det är ju samma med mat, det vet ni som handlar enbart ekologiskt. Det kostar ganska mycket mer i längden!
Mat går ju inte direkt att handla second hand... (eller?), men kläder går. Och varför ska man handla nya kläder stup i kvarten? Jag tycker den här H&M kollektionen visar ganska tydligt att... du kanske ska köpa en ny klänning det här året.
Det är ungefär vad priserna säger till mig i alla fall...
Jag vet att jag inte kommer att ha råd med en, även om jag redan kollat upp att de säljs i Paris (i Sverige enbart i Stockholm). Men jag kanske ska kika på dem, känna lite och prova? 
Och sen får jag fortsätta shoppa hållbart genom att handla second hand. 
Det är ändå sååå värt det, i längden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar