lördag 16 mars 2013

att åter vinna - återvinna!


Jag iklädd en outfit på enbart second hand-köp
Lilla Elysia på 1 år, hennes kläder hänger i garderoben och väntar på att syster ska få användning för det i sommar. Återvinning ju!

Ibland drabbas jag av total köpmani. Men jag måååste ju ha de där nya jeansen! Jag måååste ju ha sånna skor! Jag har typ INGA SKOR ALLS! (Hoppas inte Hanna läser detta, hon får alltid raida min skohylla för att jag får dåligt samvete av alla mina skor....) En ny vårkappa, ja det MÅSTE jag ha! Och jag har sett en så galet fin, jamen hallå, jag måååste, måste, måste! För annars...
Ja, vad händer egentligen annars? Jag är väldigt glad att jag oftast, ja nästan alltid, slås av tanken: Näe Filippa, du behöver faktiskt inte det där. Du kommer klara dig otroligt bra utan.
Och tro mig. Är det något jag älskar över nästan allt annat (hehe) så är det att shoppa! Jag har turen att döva mitt samvete med att jag älskar att shoppa second hand också.
För ett par veckor sedan fick jag total dille på ett par skor. Typ träsandaler. Och ni som känner mig och min garderob kan faktiskt inflika att - jaa, du har två par. LIKNANDE. Men liknande är ju inte samma, eller hur?! Då måste jag med gott samvete kunna köpa dessa nya, fräscha, fina, dyra... 
Näe, det måste hon inte. Men jag kan säga att det tog ett par veckor att inse det. Idag faktiskt, idag kände jag att kunde släppa de där otroligt fina skorna och gå vidare med mitt liv. Och snart ska jag gå och öppna min sommarskolåda och kika på mina härligheter som sparats. I flera år faktiskt.
Det är en bra grej att spara. Förvara i någon kartong långt in i förrådet och ta fram och titta. Jag har en del sånna kartonger. Någon har kläder jag nog aldrig kommer att komma i igen, men det gör inget, det kanske är något mina döttrar vill ha i framtiden. En del är sommarkläder, en del vinterkläder. En del skor. Åh, mina skor. Jag måste ner i källaren och rota fram min skolåda så fort maken kommer hem! Jag tror det kan finnas nån godbit där faktiskt...
En väldigt lätt återvinning, det är ju att spara. Spara dina grejer! Förvara fint och bra. Om inte annat är det kanske någon annan som vill ta över dina grejer och vilken vinst! Yeah!

2 kommentarer:

  1. Förr hade jag också mycket skor,närmare 40 par (det är mycket i min värld) men nu har så många slititsut. Folk frågade hur fasen jag kunde har så många skor och särskilt som student utan pengar, jo för att man sparar och shoppar second hand såklart =)Nu har jag dock inte hittat skor jag VILL ha på skitlänge, vad händer?! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha förstår precsiiiis! Mina är oftast inhandlade om på second hand också tills förra året när jag insåg att jag behövde fotriktiga skor. Men köper ändå på second hand så fort jag hittar nåt speciellt :D

      Radera