måndag 25 februari 2013

livet och alla dess inställningar


Life on stick with these two

Idag bestämde jag mig lite lätt för att bara älska mitt liv. Och liksom "embraca" det. Vi är alla så himla, himla olika.
Jag vet så många som är missnöjda med sina liv. Och som vill att något "bättre" ska hända. Eller roligare. Eller att någon/något liksom ska komma din väg. Jag vet själv att jag kan vara så ibland. Vi längtar liksom efter något bättre, roligare, spännande, häftigare.
Ibland kanske det bara är dags att inse och lära sig: såhär är livet. Visst kan vi göra tusen miljoner saker, om vi veeeerkligen kämpar.
Men alla har faktiskt olika förutsättningar. Det är till exempel inte bara att skaffa barn. Skaffa ett underbart jobb. Skaffa pengar till världens bästa resa. Skaffa en man/hustru. Skaffa ett hus. Skaffa en het kropp. Alltså faktiskt. Jag tror inte det är så.
En del växer upp med välbärgade föräldrar. En del växer upp med världens bästa förbränning. En del växer upp med trygga föräldrar, en del har en fruktansvärd uppväxt. En del behöver inte lyfta ett finger för att få ett bra jobb - de har kontakterna. En del är översociala, en del är blyga. En del har lätt att spara, en del tycker mer om att slösa. En del lär sig aaaaaldrig, en del snappar upp direkt.
Ja, jag tycker nog det är dumt att tänka att vi kan få "allt", att vi kan göra "allt" och att vi ska jämföra oss hela tiden. GÖR INTE DET. Sluta med det (säger skribenten till sig själv).
Samtidigt som vi har olika förutsättningar så tycker vi ju olika. En del tycker om att träna, en del gör inte det. En del älskar att klä sig i fina klänningar, en del bryr sig inte. En del vill ha en köpt latte varannan dag, en del vill spara sina pengar. En del älskar att baka, en del köper hellre. En del vill handla allt ekologiskt, andra köper fulmärken. En del dricker läsk hela dagarna, andra dricker vatten. En del målar sina naglar rosa, andra sina naglar blå. En del köper dyra skor en gång om året, andra köper sjutton billigare par. En del tycker om kanelbullar, andra kardemumma.
Alltså, ni fattar. Vi är så olika.
Idag kände jag att mitt liv är ju underbart. Det är bara att inse! Jag älskar att vara mamma, det är ju det jag är just nu, mest i alla fall. Sen älskar jag att vara fru, en bra kompis - helst - och en workoutare. Mycket mer kanske inte får plats på min att-vara-lista just nu. Och vet ni vad? DET ÄR OKEJ.

Just det, student är jag också. Och nu ska jag återgå till mina wowliga studier. Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar