torsdag 8 november 2012

det laddade ordet rosa


Det viktiga och det finns oviktiga fajter att ta i livet. Ofta är de olika för olika människor. Vissa kanske bryr sig ofantligt mycket om miljön och kämpar för den, vissa kanske bryr sig mer om jämställdhet och fajtas där. Vissa gör allt, vissa gör inget. Sånt är livet.
Sen jag fått barn har jag blivit mer medveten om vissa grejer. Min 2,5-åring har själv börjat uttrycka en vilja att ha sina rosa (eller lila) kläder, dricka ur rosa/lila mugg, tallrik osv. Även den otäcka figuren Hello Kitty har börjat höras här hemma, med väldigt exalterad röst från 2,5-åringen.
Först ignorerade jag mest det, inne i mitt huvud i alla fall. Rosa, rosa, rosa. JA, JAG ÄLSKAR ROSA. Men jag har knappt köpt ett plagg/grej i rosa till mina kids. Vi ärver dock mycket... (vilket vi är så sjukt tacksamma för!!! Och där spelar färg och form ingen roll!).
Och jag älskar fortfarande rosa. Det som stör mig är att, om jag hade fått pojkar, istället för två flickor, då hade jag blivit upphöjd till skyarna (samt lite avskydd av andra) om jag satt på mina pojkar rosa kläder. Vilket jag förmodligen hade gjort, eftersom jag älskar färgen.
Men när jag har två flickor, då är det liksom inte okej. Och jag vet inte varför?!
Jag var på roadtrip med en skön vän häromdagen och vi pratade om att just färgen rosa är så otroligt laddad. Hon berättade också att barn i allmänhet ofta väljer rosa eftersom det är en färg som sticker ut på något vis, men tyvärr blir pojkar ofta uppmuntrade att välja något annat (fråga mig inte hur, var, när osv).
Men är det inte irriterande? Jag hade kunnat ha rosa jämt. Mina barn också. Och min man också om det fanns lite snyggare rosa herrkläder. Vi har rosa köksstolar, rosa lampskärmar, rosa väskor, rosa koppar, rosa saftkanna, rosa fruktskål... Och det är inte för att provocera, sticka ut eller skapa debatt. Det är ju för sketan för att jag älskar rosa! Och jag har första tjing på påverkan här hemma (hehe).

1 kommentar:

  1. Det är just det där jag stör mig så mycket på i genusdiskussioner, det blir nästan som att det är fel för tjejer att klä sig i rosa medan killar som gör det hyllas! Jag blir så himla arg! Nu har jag iofs inte gillat rosa förrän de senaste 3 åren, men om jag nån gång får en dotter så ska hon få ha hur mycket rosa HON vill, inte för att andra avgör om det är en okej färg eller inte. Vill killar ha rosa, varsego! Men jag tänker inte tvinga på en killa rosa bara för att det ska vara "jämställt", man måste ju få tycka att olika saker är snygga =)

    SvaraRadera