onsdag 15 augusti 2012

att second handla


Det kan vara så sjukt svårt att handla second hand. Man måste ha någon slags inspiration, man måste passa tider (second hander är oftast inte öppna "alltid", som alla andra affärer), man måste ge sig in i leken med känsla, kärlek och glädje. Annars går det ju nästan inte.
Just nu är jag i en liten svacka. Mest kanske för att det är svårt att ta sig till en second hand-affär. Eller tiden. Det kan ju vara ett litet bekymmer nu för tin. Idag var min tanke att hinna gå till Röda Korsets second hand-butik i stan som är öppen onsdag och lördag mellan vissa tider, men så hände ju det ena och det andra och jag är hemma. Jaja. Det går ju ingen nöd på mig direkt, det var mest för kul och att vi behöver en del barnkläder.

Men, om man ska handla second hand, så kan behöva tänka på vissa grejer:
- Leta inte efter "EN VIT BLUS MED ROSA BLOMMOR" för det kommer du antagligen aldrig att hitta. Leta istället efter 1. en vit blus 2. allt med blommor 3. allt med rosa detaljer. Då är det ganska mycket större chans att hitta något som liknar det du vill ha.
- Gå inte in med inställningen att det är enkelt, för det är det inte. Jo, för en del, de som har "hållit på" ett tag. Min kompis Marie är den jag vet som äger mest på detta. När jag började mitt second hand-liv hade hon varit inne i det läääänge. Vi gick in på en second hand och jag hittar nada. Plötsligt står hon med 20 plagg som är asfina. Ja, hur gör hon det? Jo...
- Se möjligheter!!! De flesta plagg man hittar med fint mönster eller ungefär den skärningen, kan piffas till. Klipp av nåt, sy in, sy upp, be svärmor sätta i nya knappar osv osv.

Så. Det var dagens tips. Jag hoppas jag hinner med lite second hand snart ändå. Det börjar krypa i fingrarna ju.



3 kommentarer:

  1. Jag är nog lite som din vän Marie, och det enda som jag saknade när vi var bortresta en månad nyligen var secondhandbutikerna! Men jag tänker oftast "undrar vad jag hittar för fint idag" och då brukar jag hitta massa braiga fynd, men som du säger när man letar efter nåt specifikt så finns det nästan aldrig! kram

    SvaraRadera
  2. Har du kollat in Loppis Landskrona på fejan, Filippa. Inte som att gå i affär, men kan ju stilla lite shoppingbehovet och där brukar finnas massa barnkläder. ;)
    Och så finns det Nytt & Bytt i stan, som väl har öppet alla vardagar till kl 15.
    Och glöm inte att jag vill med på en second hand runda snart. :D
    Kram Marie.

    SvaraRadera
  3. Men man the key är också att hålla ut, tålamod! Jag letade länge länge efter en snygg skinnryggsäck med "rätt" slitningar. Vips så stod jag där på en loppmarknad i Lissabon och fyndade min fina väska. Och nu är det ju supermodernt (morr) med en sådan skinnväska. Jag kan ju trösta mig med att min väska har historia och är köpt på en billig loppis i Portugal, medans de andra går runt med sina nyproducerade plastväskor! :) hihi

    SvaraRadera