torsdag 13 augusti 2015

Att vara lärare, 15 hp


I år ska jag bl.a vara idrottslärare. Har tränat sedan 80-talet.


Jag är ju lärare. Saknar dock min legitimation eftersom jag 1) är segast på att ansöka om examensbevis/leg 2) är segast på att TA examen/osv. Nu har jag examen dock, och inväntar med spänning vilka behörigheter Skolverket vill ge mig (ni vet, alla får lite random, olika...).

Att vara lärare är inget jag skulle rekommendera någon. Inte om du tänkte slippa ständigt magsår, ständig oro, ständig prestationsångest i varje enskild händelse samt slippa människors tjat om hur lyxigt vi har det som har alla lov. Snark.

Det är så tråkigt att man måste försvara sig hela tiden. Om du så gärna ville ha de här loven, varför blev du inte lärare då? Då skulle du också veta... varföööör lärare behöver de här loven. Det är inte något hittepå att det kan ta 3-4 veckor innan en lärare lyckas varva ner när de gått på sommarlov. Och jag skojar inte, det är helt fruktansvärt. De två senaste somrarna önskade jag att vi skulle fortsätta jobba för jag visste inte hur man i hela friden skulle komma ner i normalpuls och släppa stressen.
Tänk att en lärare aldrig går! Man måste springa. Det finns ALLTID något att göra nånstans där borta, samt att en drös elever kan behöva en. Typ jämt.

Grundskollärare är dessutom de som är mest utbrända. Sedan kommer gymnasielärare, någon slags chef och därefter förskollärare. Jaaahapp. Välkommen till världens mest stressiga tillvaro!?!

En lärare har aldrig en fikapaus (förutom nu i uppstartsdagarna), en lärare jobbar på helgerna, en lärare försöker få ihop sin arbetstid så att den ska räcka för planering, omdömen, betygsdiskussion, anti-mobbning-möten, föräldramöten, enskilda elevmöten samt alla dessa lektioner och rastvaktande.

Så. Kanske du, som inte kan unna en lärare sitt sommarlov, nu kan det? För du ser ju, en lärare behöver det.

Och inte nog med allt detta. Så är det faktiskt askul att vara lärare. Det är ju det som är det värsta. Jag önskar att jag kunde se mig själv som något annat samhällsomvälvande, men nej, det verkar vara lärare jag ska vara. Och bara så ni vet. I år kommer jag fetäga på det. Jag kommer vara så sjukt grym. 

Sa jag något om pressen från chefer, kollegor, föräldrar samt en själv? Oops, glömde.


Hälsningar,
En som precis börjat nytt jobb (igen) och inte riktigt kommit in i det än

1 kommentar:

  1. Håller med om typ allt, trodde dock att förskollärares utbrändhet låg högre på listan! Jag funderar på vad jag ska bli när jag blir stor för jag kommer definitivt inte att orka med ett sånt här jobb i 35+ år till!

    SvaraRadera