torsdag 20 augusti 2015

att bara vara hemma dårå

Idag är min lediga dag. Jag har ju gått upp till 80 % och är rädd att jag ska bränna ut mig. Inte så mycket för att jag jobbar 80 % utan mer för att jag inte har så lätt att stänga av hjärnan när jag bör, vila när jag ska och hitta lugnet som jag försökt träna på.
Jag blir också så fruktansvärt irriterad på mig själv när jag inser att jag inte vill vara ledig, för jag kan inte. Jag blir sur, är så trött (som man ju är när man jobbat på) och kan inte förmå mig att känna att det är OKEJ att vara så trött! Det är ju verkligen inte så att jag är unik i att vara skittrött, det är ju alla. Men jag kan inte låta mig vara det, och då blir jag sur. Jag kan inte vara trött för då blir jag irriterad. Men det är såååå dumt att det snurrar sådana tankar i mitt huvud! För då kommer jag ju inte fixa det. Jag behöver vara ledig och vara helt utslagen för det ÄR folk. Kanske inte varje vecka, men ibland är det så. Och när man, som jag, börjat nytt jobb, är det inte konstigt att vara lite extra trött ju. Men att låta sig vara det, det är något jag inte kan alltså. Och något jag verkligen, verkligen vill kunna. Jag vill känna att det är okej att jag vissa dagar inte kan öppna ögonen, men måste, och bara gör det ändå, men också segar runt. Sega då! Var hemma. Dega. Gör det minst aktiva som måste göras. (Ni hör ju hur jag predikar för mig själv här).

Mål med denna höst:

- Hitta lugnet i att vara trött. Det är okej. Så sjukt okej.
- Göra avslappnande saker. Diska, baka, rita med barnen... Sånt blir jag egentligen lugn av.
- Sänka kravnivån i mitt inre. Det är ingen annan som sätter press på mig faktiskt, utan bara jag själv. Och det måste jag sluta med. Lite i alla fall.

Nu ska jag steka köttbullar. Vi ses!

1 kommentar:

  1. Jag är också svintrött, kanske inte så konstigt när jag jobbar 100% på ett nytt jobb och sedan fortsätter att kötta på med disk, städning och gränstestande ettåring hemma! Fast jag älskar å andra sidan att vara ledig, bara det att jag aldrig tar det lugnt när jag är ledig. Finns så mycket jag vill hinna fixa när jag är ledig så på söndagskvällen är jag så trött att jag skulle behöva en extra helg för att vila upp mig efter helgen. Jag borde gå på yoga eller nåt och lära mig slappna av, kanske nåt för dig med?

    SvaraRadera