måndag 19 januari 2015

med gasen i botten blir allting fel

En vecka i "friskhetens" tecken har passerat. Och jag har kört på med gasen i botten, andan i halsen och irritationen nära till hands. Det har alltså varit en riktig skitvecka kan man säga.
Man tror väl att man ska lära sig. Att det 29:e året av ens liv borde vara hyfsat fullärt. Ja, alltså, inte överlag såklart, men på just den här fronten. Stressfronten. Skyndapåfronten. Göraallthelatidenfronten.
Och vila. Vad är det? Hur gör man det med barn i huset? Jag vet verkligen många, jättemånga, som inte vet hur man vilar aktivt, som inte har barn. Men jag har barn och i mitt huvud är det det som hindrar mig från aktiv vila.
Jag kan inte lägga mig och vila efter jobbet. Jag kan inte vila på min lediga dag.
Eller, kan jag det? Jag är öppen för förslag. Jag önskar väl bara att jag visste.
Och jag är så fruktansvärt stressad. Så när jag väl får tid för mig själv, när barnen är nattade, disken undanplockad och leksakerna iordninglagda, lektionerna planerade, maten inhandlad och jag äntligen har satt mitt arlse i soffan. Jag kanske tänker att jag ser en bra film eller fortsätter med avsnitt från en bra tv-serie. Då kan jag ändå inte sitta där och bara slappna av. Mobilen ligger bredvid och jag messar med tre personer samtidigt. Samtidigt som jag också ska vila, koppla av och njuta av nåt bra på tv.
Jag ORKAR INTE med mig själv. Det här är mitt största problem i livet, som följt mig så länge jag kan minnas och så länge jag kan minnas har jag då aldrig lärt mig läxan. Lärt mig hantera stressen eller lärt mig minska. Kanske för en stund, visst, men sedan gasar jag igen när jag själv tycker att det "ser klart ut".
Usch, jag är så trött på mig själv. Och just nu står jag i en återvändsgränd. Jag har INGEN ANING om hur jag ska ta mig ur detta. Eller ta mig vidare.

Någon som har lite bra tips?

3 kommentarer:

  1. Det låter väl som lite drag av hyperaktivitet? :) finns här med.
    En bra grej är att ta magnesium varje kväll. Går inte att slappna av när man har magnesiumbrist och det får man lätt. Läs på om det. Funkar rätt bra för mig.

    SvaraRadera
  2. Kvällsro-te är ganska bra också. Behöver inte ens vara kväll för att man ska dricka det.

    SvaraRadera
  3. Om du kommer på hur man vilar så får du gärna lära mig! Jag är en stressad människa, alltid! Finns det inget "yttre" som stressar mig så är jag fenomenal på att stressa mig själv för att jag inte gör nåt vettigt! Och som du skriver, den här sketna smartphonen jag sitter och knapprar på just nu - döden i grytan för såna som mig!

    SvaraRadera