lördag 4 januari 2014

Nyårslöfte nr 3: titta upp

Nyårslöfte nr 3: titta upp


Vi har olika tankar om år 2014 här i familjen. Jag själv påstår att jag inte kan se några djupaste dalar eller högstaste berg i sikte - än så länge i alla fall. Jag tänker på mardrömsgrejer som vi faktiskt har gått igenom olika år, som blivit som det skulle eller inte, men som i tanken kan ha varit riktiga mardrömmar. Än så länge ser jag inga sådana, ju. Inte heller några höga toppar, med en miljonvinst, ett drömhusköp, en drömresa, ett drömköp av diverse sak eller något annat som (tydligen) skulle ha med pengar att göra. Fråga mig inte varför lycka i mina ögon just nu handlade om pengar. Ja, kanske för att det inte står så högt på listan då, även för i år.

Men mitt nyårslöfte nr 3 handlar om att försöka vidga mina vyer lite. Det är så lätt att låsa sig i tankar, beteenden, principer och funderingar. Jag har flera gånger den här hösten sagt, exakt den här meningen:
- Jag är inte helt färdig i tankarna med mina principer än, de kan variera förstår du.
Men detta menar jag att jag inte vill vara så trångsynt. Jag kanske inte alls kan tänka mig att... träna bergsklättring just idag, men jag vill ändå att du som frågar ska veta att, jag är inte helt negativ. Jag kanske behöver tänka lite på det. Eller, jag vet faktiskt inte om jag tycker det är okej att mina döttrar ska ha en massa rosa saker eller ej. Nej, jag vet inte, jag kanske måste få tänka lite på den princinpen ett tag. Kanske ett par år? Okej.
Så. Nummer tre innebär att mitt liv får en högre dimension. Jag vill titta upp, se vad som mer finns att finna när jag söker eller inte söker. Jag vill lyssna på diskussioner, råd och argument som inte alltid håller helt och håller i mina ögon. Men som kanske, vid ett senare tillfälle, faktiskt gör det.
Kanske finns det mer att se. Kanske behöver jag bara få tänka lite, få fundera på vad jag vill och vad jag tycker.

Det kan väl ändå bara göra livet bättre, eller hur? Ja det tror jag i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar