måndag 10 augusti 2015

when downshifting sucks

Vissa dagar är jag mindre glad över vårt downshiftade liv. Samtidigt har jag väldigt svårt att se att vi skulle jobba heltid båda två och istället ha massor pengar. Pengar ja. Pengar är ju en vara som vi inte har så mycket av, men så har vi på ett sätt också valt. Det är ändå viktigt att poängtera. Det är inte synd om oss (jo det är det) även om det är himlans tråkigt (alldeles för ofta).

Vi väljer ju detta för att orka med varandra, men också våra vänner och vårt engagemang på olika ställen är viktigt. Jag tror att om 20 år, när vi också har tätare plånböcker och råd att åka på soliga semestrar och bo i ett stor hus, då kommer vi inte ångra en sekund att vi valde detta nu.

Men som sagt. Det är inte så himla lajbans hela tiden. Samtidigt tror jag att det hjälper oss, som gör såhär, att använda hjärnana lite mer. Bli mer kreativ. Till att komma på hur i hela friden kan vi få pengarna att räcka lite till? Ja, för de flesta i den här västliga världen handlar det om hur vi kan spara lite till. Men för oss är alltså att det ska räcka.

Idag, när jag deppar extra mycket över det här, börjar jag tänka på vad jag älskar och vad som då förmodligen kostar.
1. Jag älskar att fika. Alltså, ÄLSKAR. Men den åtgärden togs för ett år sedan när jag fick låna min bror och frus espressomaskin så jag kunde göra latte hemma istället för att köpa dyr på stan. Nu för tiden köper jag en latte i månaden, på stan. Det är, hrrrrrm, gaaanska stor skillnad kan jag lova. Plus att jag är ASGRYM på att göra chokladbollar (som är mitt bästaste fika) och då vill man ju inte ens gå utanför dörren och fika längre. Bra tips!
2. Jag älskar kläder. Så sjukt mycket älskar jag det. Jag handlar redan mestadels second hand, till hela familjen faktiskt, men jag älskar ju att shoppa. En tanke jag har nu är köpstopp... men jag vet inte om jag vågar. Jag ska klura på det en stund till.
Att handla second hand, vare sig man är rik eller fattig, gäller det ju att vara kreativ. Hur kan jag använda denna? Det finns liksom ingen färdig katalog för de kläderna. Och det är i och för sig det jag älskar med det också.

Kanske någon annan sitter inne på roliga, smarta eller givande grejer ni gjort för att få pengarna att räcka till? Eller spara då, det går också bra. (bitter?)

Ja, jag är lite bitter idag. Men det går över. I slutet av den här dagen har jag nya idéer på hur livet liksom går vidare och varken jag eller min man ska behöva jobbar 100% och aldrig ses. Det är inte det viktiga för oss ju. Och då måste vi hålla hårt i det.

Nu ska jag avnjuta en riktigt svingod havrelatte med hembakat bröd och egenodlad ost (skoja, ost odlas ju inte...). Det är banne mig det lyxigaste jag vet.

Puss i ljumsken!

5 kommentarer:

  1. Jag har inga tips, mer än if this is your life your blessed to live it. Inse att du har allt du behöver för att leva ditt liv på bästa sätt. Finns så många välsignelser i de utmaningar just du har. Se varje utmaning som en välsignelse. Den finns där för att få dig att växa, lära dig och välsignas av just det.Tror allt blir så mycket lättare och bättre när man ser med tacksamhet på sina omständigheter. Då kan det som tar energi från en börja ge energi istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, vilken himla fin och välmenande kommentar. TACK! Det där tog jag till mig i både själ och hjärta. Och så en fråga: vem ÄR du?! :D Kram!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tycker ni är så häftiga som lever så, beundransvärt! Jag fattar inte hur ni bär er åt ni måste ju vara världens mest ekonomiska människor! Jag önskar och hoppas att vi kan downshifta senare men samtidigt vill vi ju spara till ett hus. Ofta känns det som att pengar är ett nödvändigt ont och det gör mig bara stressad. Du får gärna komma hit på hemmafika snart, jag är också hyfsad på att baka eget istället för att köpa på café ;)

    SvaraRadera